Tripjes - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Marije Kooistra - WaarBenJij.nu Tripjes - Reisverslag uit Lelydorp, Suriname van Marije Kooistra - WaarBenJij.nu

Tripjes

Blijf op de hoogte en volg Marije

18 November 2012 | Suriname, Lelydorp

Halloo iedereen,

Hier weer even een update van hoe het is in het geweldige Suriname!

Zoals de eerste zin al verhult, heb ik het hier nog steeds prima naar mijn zin! Inmiddels zijn mijn ouders hier al wat meer dan een week, dus afgelopen week heb ik niet in het kindertehuis gewerkt omdat er allemaal uitstapjes op het programma stonden.

Zo zijn we afgelopen maandag op een boot weg geweest, we zijn naar plantage rust en werk geweest, waarvan we een rondleiding kregen van een man wiens oma 117 jaar was geworden, dit vertelde hij ons vaker dan wat dan ook! We hebben van allemaal soorten fruit geproefd en kokosnoten gedronken, jam jam! Daarna hebben we dolfijnen gekeken, ééntje vond ons zo leuk dat die bijna bij ons in de boot sprong! Erg gaaf om ze van zo dichtbij te zien! Daarna zijn we doorgegaan naar Braamspunt, een stukje strand in the middle of NIETS waar gewoon mensen (vissers) wonen... Kan je, je nauwelijks voorstellen!

Woensdag zijn we naar de Ralleighvallen en Voltzberg gegaan, een 4daagse trip. Samen met me ouders, broer & de andere stagiaires/vrijwilligers van hier. Bepakt en bezakt hebben we meer dan 5 uur hobbelend en stotend in het busje door gebracht die over een zandweg (hobbelweg) naar de brug ging waar we werden opgepikt (dat was 200 km vanaf Lelydorp.. en daar deden we dan 5 uur over!) Daar hoorde we van Willem, onze bootsman dat het water nogal laag was en dat we het vandaag niet zouden redden om voor het donker bij Ralleighvallen aan te komen.. MAAR we zouden onderweg wel slapen op een onbewoond eiland. Als eerst waren de 50+'ers (waar sinds dinsdag mijn vader ook onder valt) even van het padje af.. Maar al snel beseften ze dat we weinig keuze hadden en gingen ze als stoere 50+'ers mee.

Vlak voor het donker kwamen we aan, eerst ergens hout gesprokkeld voor het kampvuur en toen naar ons onbewoonde eilandje. Hangmatten opgehangen, kampvuur aangemaakt en gegeten! Wat een ervaring! Samen met Lisette zijn we in de rivier gesprongen om te gaan baden (douchen), achteraf hadden we beter niet in het donker in het water kunnen gaan omdat er allemaal roggen zwemme0. en die steken.. Maarja lief maar naïef noemen ze dat volgens mij ? ;-) Zelf heb ik met een paar op een zeil op de grond gelegen, er waren wat hangmatten te kort en mijne hing te laag en iedereen was te lui om hem hoger te hangen. Het was wel echt een super ervaring. Op een onbewoond eiland, op de grond slapen (niet nadenken over wat voorn beesten daar lopen!!!!!!!) en uitzicht op een sterren hemel! Ja het was wel de gaafste plek waar ik ooit geslapen heb!

De volgende ochtend gingen we door naar Raleighvallen, omdat het water laag was moesten we regelmatig de boot uit om te duwen (de ene kon dit wat soepeler dan de andere.. zou geen namen of leeftijden noemen..) We kwamen aan bij een super plekje. Mijn ouders hadden een kamer iets met prachtig uitzicht en wij sliepen in onze hangmatten in een soort hangmatten kamp (gebouw met wat palen, een dak en 2 verdiepingen, geen muren enzo dus gewoon lekker buiten)

Vrijdags gingen we naar Voltzberg lopen. 3, 5 uur heen, en 3,5 uur terug! POEH wat een tocht! De heenweg was oke, het beklimmen van de berg was gaaf, het uitzicht was geweldig, het afdalen zwaar en de terugweg een drama! haha Maar uiteindelijk was het, het allemaal waard! Het uitzicht op de berg was geweldig! & het baden aan het eind van de tocht was HEERLIJK!

Ik denk dat geen enkele foto of verhaal deze gave trip kan beschrijven! Zo'n super ervaring, op een onbewoond eiland slapen, in hangmatten overnachten, baden/douchen in een rivier, een berg beklimmen, door het oerwoud lopen en ga zo maar door! Het was echt super!

Gisteravond zijn we teruggekomen, moe maar voldaan! & vol blaren en andere wondjes.

Al een paar weken heb ik en een andere vrijwilligster wat wondjes die niet dicht willen, naar veel zeuren en aandringen gaan we morgen op onze volgende trip, naar de dermatoloog! Ja we hebben er zin in .... Maar wat moet dat moet ;-)

Nou ik zou jullie op de hoogte houden van mijn verdere belevingen in het mooie Suriname!

Liefs

• 19 November 2012 - 07:14

Jeanet Van Den Berg:

Hallo Marije'
    Wat een prachtig verhaal, geweldig, genieten dus daar.Als je ouders er nog zijn:groeten.
    ppff wat een reis,vergeet je niet zo gauw.
    Heel veel succes nog daar,wees voorzichtig
    groetjes, Jeanet

• 19 November 2012 - 20:36

Astrid:

He Marije....
    Wat een verhalen....gaaf hoor!....kom je nog wel terug???...
    Leuk dat je nu ook echt wat van t land ziet....werken bij de kids is ook leuk natuurlijk...maar dit is wel een mega ervaring!!
    Groetjes aan je ouders...stoer hoor van je moeder, buiten slapen...bootje...haha....
    Heel veel plezier nog verder!!!
    Groetjes Astrid , Johan, Luuk en Floor

• 20 November 2012 - 21:49

Janna:

Wauw, dat klinkt geweldig Marije! Geniet maar lekker! Groetjes

• 21 November 2012 - 15:50

Ds Lucius De Graaff:

Dag Marije,

Wees maar blij dat er geen krokodillen in de rivier zaten of piranha's Haha..!
    Gefeliciteerd met papa Egbert. Raar voor hem dat hij helemaal naar Suriname moest reizen om
    Abraham te zien.
    Nou, lekker genieten en tot ziens! Ds Lucius

• 23 November 2012 - 10:08

Tineke Pel:

ha marije, wat geweldig allemaal! onvergetelijk ervaringen.
    blijf genieten van alles en doe wel voorzichtig. groetjes!